2009-08-16

Det är fint att peka

Under det senaste halvåret har jag haft förmånen att använda - ringa och leka med - tre av marknadens bästa apparater med pekskärm. Det är måhända inte så exotiskt som för några år sedan, men det är fortfarande inte helt konventionellt. Och ja, det är därför jag bara kommer att jämföra just dessa tre nedan och inte någon av de "vanliga" telefoner jag haft i min ägo eller till låns sedan årsskiftet.

Först ut: Nokia 5800 Xpress Music, februari-mars


Betygsskalan går från 1-10. Slutpoängen är den sammanlagda summan av alla delbetyg. Alla betyg är givetvis helt subjektiva och det är jag som privatperson som sätter dem.

Skärm: 6
Inte den superba kvalitet och färgåtergivning de flesta av Nokias high end-terminaler skämt bort oss med de senaste åren. Resistiv skärm (reagerar på tryck, snarare än beröring) som kan vara klart seg när telefonen sätter den sidan till.

Prestanda: 7
Ganska klen processor känns det som, men å andra sidan har den också i princip konstant legat en tusenlapp eller mer under konkurrenternas närmaste motsvarigheter. Oacceptabelt seg i autorotationen i till exempel webb och meddelanden. Dock en superstjärna när det gäller att starta program och applikationer. Betyget dras upp av den fina batterikapaciteten. Höll för mig i nästan två dygn, trots excessivt användande; fullt synkad e-mail både via Mail for Exchange och timsvis uppdaterad Gmail, bluetooth nästan oavbrutet igång, musiklyssnande någon timme om dagen, prat, sms och mail under arbetstid...

Användarvänlighet: 6
Har man inte haft en pekskärmstelefon förut är nog 5800 ett bra första val. Har man inte haft en Nokiatelefon förut är den nog inte det. För den ovane kan Nokias arbiträra menysystem te sig väldigt komplicerat och det blir inte mindre så av det faktum att man ofta måste klicka två gånger för att bekräfta ett val - något som pekskärmar i motsats till konventionell knappsats annars snarare borde råda bot på, än förstärka. Fungerar av någon märklig anledning utmärkt tillsammans med alla bluetoothheadsets - utom de det står SonyEricsson på...

Kommunikation: 8
Fyra favoritkontakter med ett helt flödesschema direkt på startskärmen, svenskt tangentbord med egna knappar för Å, Ä och Ö, en uppsjö textinmatningsmöjligheter, kopplar snabbt både upp och ner samtal... här blir det finfint betyg. Autorotationen som nämns ovan och den tidsfördröjning det innebär vid växelvis knappsats- och tangentbordsinmatning samt att det inte går att få SMS-konversationer i "chatt-vy" är egentligen de enda två grejerna som hindrar en tia.

Musik och film: 7
Betyget är ett snitt av att 5800 är värd omkring 9 för musik men inte mer än 5 för film. 5800 klarar inte särskilt många videoformat; när jag använde den var operativsystemet i princip helt nytt och fungerande tredjepartsprogramvara som exempelvis CorePlayer gick inte att få tag på för en rimlig peng. Inte heller syns mycket av de miljontals färger skärmen har kapacitet för när man är hänvisad till hårdkomprimerad mp4 för video "out of the box". Som bärbar musikspelare är den kort och gott bland det bästa jag haft.

Kamera: 6
Ganska taskig färgåtergivning och laddar inte särskilt snabbt. 3,2 Mpix med autofokus och dubbla fotolampor är mer än godkänt - men inte tillräckligt mycket mer för att jag ska säga "bra". Kameran hade kunnat sorteras in under "svinigt bra" - om det hade varit hösten 2006. Våren 2009 krävs lite mer.

Bärbart kontor: 9
Förinstallerat QuickOffice (Word-, Excel- och Powerpointfiler) samt PDF-läsare. Enkelt att installera och hämta hem mail liksom bilagor till dessa. Och det går snabbt, så länge man har WLAN- eller HSDPA-uppkoppling tillgänglig.

Övrigt: 8
Ovi Store växer så det knakar och det finns tusentals program och applikationer att uppgradera sin enhet med. A-GPS:en är i mitt tycke överlägset bäst i klassen. Integrationen mellan telefonens olika funktioner är superbra. Superbetyg uteblir främst på grund av att telefonens "kryddor" enligt mig lagts på fel saker; inte där normalanvändaren skulle ha störst nytta av dem.

"Out of the box"-upplevelse: 9
8 GB minneskort, bra hörlurar, skyddsväska, medieställ, extra pekpenna, pekplektrum. Lådan är fullmatad med tillbehör och telefonen i sig är bara att lyfta ur, plugga i sitt SIM-kort och köra. Köper man en "svenskförberedd" telefon i Sverige så är telefonen redan programmerad med Internet- och MMS-inställningar för de fyra stora operatörerna. Hade fått en tia om det inte varit för alla onödiga saker man måste ange i början. Varför ska jag behöva skriva in vilken tidszon jag är i när telefonen borde kunna känna av det med hjälp av mobilmasterna, till exempel?

Total poäng: 60/90


Apple iPhone 3G, maj-juli


Skärm: 8
Reklamen lovar mer än telefonen håller angående Apples kapacitiva skärm (reagerar på beröring, snarare än tryck). Absolut en av marknadens bästa skärmar, men är närmare 7 än 9, främst för att skärmen är en av de sämre på att hålla sig opåverkad av flott från fingrar och kinder.

Prestanda: 6
Ganska klen processor även om det nog inte behövs så mycket mer än det som sitter i, då menysystemet är väldigt avskalat. Batteritiden är under all kritik för en multianvändningsterminal. Under de tre dygn jag körde Mail for Exchange med full synkronisering fick jag vara glad om det räckte med två laddningar per dygn. Ungefär tre timmar aktivt användande per laddning gick det att kräma ur den utan mailen igång. Det är helt okej - om luren ifråga kostar runt 2500 eller mindre. Kostar den det tredubbla är det absolut inte okej. Dock snabb i själva huvudmenysystemet.

Användarvänlighet: 7
Enkla och avskalade menyer som inte tilltalar en mobilnörd, men säkert Svensson. Konstig svenska och något som verkar som en ovilja att använda sig av allmänt vedertagen mobilterminologi samt de ologiskt krångliga inställningsmenyerna drar ner betyget. Enkelheten i "skalmenyerna" är i sig en fullpoängare. Jag satte 8 först men drog ner betyget ett snäpp då jag kom ihåg hur otroligt frustrerande det är att det enda sättet att ta bort eller lägga till filer är genom synkning med Itunes. Att dess bluetoothkoppling är den sämsta jag stött på på flera år hjälper inte direkt betyget uppåt heller. Av 19 olika testade headset (både mono och efter OS3 även stereo) hittade jag TVÅ som fungerade med telefonen. Ett som fungerade hjälpligt och ett som fungerade bra.

Kommunikation: 5
Hade denna jämförelse varit en skolklass hade iPhone varit den stökiga eleven längst bak som skryter högst men gör minst. En så enkel grej som att gå från låst läge till koppla upp ett samtal tar alldeles för lång tid om inte personen ifråga ligger under favoriterna - och där finns det max tio platser, punkt slut. SMS är ett mörkt kapitel i sig. Innan uppgraderingen till OS3 i juni var den snabb, men bökig. Inget svenskt tangentbord, en massa dolda funktioner som känns jättesmarta när man väl kommer på dem - men inte förrän då. Efter OS-uppgraderingen blev det lättare, men otroligt mycket trögare. Nej, själva telekommunikationen är inte Apples starkaste sida...

Musik och film: 9
Vi lämnar överföringskrånglet dator-telefon utanför och koncentrerar oss på själva uppspelningen. Vad ska man säga; världsklass! Det är ingen slump att iPod nästan har blivit ett begrepp för MP3-spelare överlag. I filmvisningen går det att vrida och vända på telefonen nästan hur man vill. Telefonen hänger med helt okej snabbt och visar videon åt "rätt" håll oavsett. Tian uteblir då maxvolymen kan upplevas lite väl låg och då i alla fall jag gärna vill kunna låsa skärmen under filmtittande.

Kamera: 3
2 megapixel. Ingen autofokus. Ingen extra ljuskälla. Om det inte vore för att jag en gång tog en (!) bild som blev riktigt bra, i fullt dagsljus, så hade det blivit 1 eller 2. Oacceptabelt urkasst för en sjutusenkronorsmobil.

Bärbart kontor: 4
Det går enkelt att installera i princip vilken som helst av de vanligaste maillösningarna. Där var det slut på positiva omdömen i denna kategori. Ingen dokumentlösning, mailsynk drar alldeles för mycket batteri och det finns ett inbyggt stopp mot att ladda ner bilagor/andra filer större än 10 MB via mobilnätet. Oavsett om du har fri datatrafik i ditt abonnemang eller inte.

Övrigt: 9
En GPS som överträffar mina förväntningar och många smarta program förinstallerat men det som ger åttan nästan helt på egen hand är naturligtvis App Store. Den är nästan en tia. Utbudet är gigantiskt - men det betyder inte att man vill ha allt som finns där - och man kan slösa bort timmar på att bara kolla igenom listorna. Det mesta är dessutom billigt och köps enkelt (om man har angett sina kortsiffror hos Apple).

"Out of the box"-upplevelse: 1
Underkänt, underkänt, underkänt. Jag var jätteglad när jag hade skaffat min telefon och ville naturligtvis börja leka direkt. Icke. Innan telefonen ens kan användas så måste den synkas med Itunes. Och eftersom den laddar via USB-kabeln och första uppladdningen helst inte ska göras med den begränsade kraft som USB-uttaget ger jämfört med direkt i vägguttaget, blev det till att låta den bara ligga i fyra-fem timmar - för att sen tillbringa ytterligare ett par timmar med synkåtgärder, innan det var playtime. För tro inte att Itunes ligger med på någon CD i förpackningen heller. Nej, den ska man ladda ner från apple.com - en sida som inte direkt sätter samma värde på användarvändlighet som deras fysiska produkter. Därtill är det ganska kasst set med hörlurar som följer med. För att betyget 9 på film och musik skulle uppnås, ska jag tillägga, pyntade jag 550 spänn ytterligare för att få ett vettigt headset signerat Sennheiser. Med originalet kan du glömma 9/10-ljudkvalitet. Eller komfort.

Total poäng: 52/90


Samsung S8000 Jét, augusti-


Skärm: 8
Efter Apples telefon har mina reflexer vant sig vid kapacitiva skärmar och den typen av pekning, så må vara att det är en ofördelaktig tidpunkt för Jét att jämföras - men så kan det gå. Av de resistiva skärmar jag provat ligger den klart i topp. Snabb reaktionsförmåga och utmärkt färgåtergivning (svärtan!) - kanske borde den rentav få högre betyg. Dock är det min personliga upplevelse som ligger till grund för betyget och perfekt tycker jag inte att den är... men inte långt bort. Färgåtergivningen och skärpan tillskrivs fenomenet Active Matrix OLED (AMOLED), vilket Jét är den enda av testobjekten som har. Den är reptålig och inte lika känslig för "skit" som övriga två testade modeller. Det ger pluspoäng.

Prestanda: 8
Strålande. Samsung är generellt inte den tillverkare man förknippar med starka batteritider och snabba telefoner men nu är det dags att ompröva den teorin. Trots att jag ännu befinner mig på "innan 20 laddningar"-stadiet (någonstans därefter når batteriet generellt sin optimala kapacitet) håller telefonen i ungefär ett och ett halvt dygn. Då pratar vi aktiv bluetoothanslutning i princip från det att jag vaknar tills jag går och lägger mig. Mailen synkad med drop en gång i timmen. Videotittande ungefär 60-90 minuter per dag. Musik ungefär lika mycket - och så talet, messandet, surfandet och det rena lekandet på det. Var tvungen att tjuvkolla specarna och jodå - 800 MHz är processorn på. Det märks. Det finns fortfarande bitar att förbättra; Samsung är inte hemma än. (Kanske skulle man ha haft Symbian S60 istället för sitt eget TouchWiz-system?) Men man är en bra bit på väg.

Användarvänlighet: 7
Gränssnittet i TouchWiz 2.0 är inte bättre än Apples och inte bättre än S60 v5 (som i Nokia 5800). Inte fruktansvärt mycket sämre heller, men en gnutta mer ologiskt än Apple och ungefär på samma nybörjarkrångelnivå som Nokia. Samsung plockar dock en hel del pluspoäng hos mig på de tre olika startskärmar man kan ha (oblyg Apple-ripoff?) som man kan fylla med olika widgets och snabbgenvägar efter önskemål. Huvudfunktionerna; ringa, SMS:a och menygenväg finns alltid tillgängliga längst ner. Lysande. Den inbyggda Facebookklienten är kanske den bästa jag sett i en mobil. När man "låst" skärmen kan man låsa upp den genom att antingen hålla ner en punkt på skärmen, den fysiska låsknappen - eller att skriva en i förväg vald bokstav direkt på skärmen. (Själv har jag valt C; en enkel, flytande rörelse som är svår att göra fel...) Telefonen fungerar (naturligtvis?) klockrent med alla Samsungs bluetoothheadsets (tur att just de då är bäst på just det) men även acceptabelt med övriga testade.

Kommunikation: 7
Klart bättre än Apple, något sämre än Nokia. Det är lite för många steg och för mycket plotter ibland för att göra en så enkel sak som att ringa ett samtal eller dra ett snabbt SMS. När man lärt sig bemästra genvägarna går det dock som en dröm. Att betyget inte speglar senast skrivna mening handlar helt enkelt om att jag inte tror att den processen går fort för normalanvändaren. Jag skulle påstå att den är en god vän till mig redan efter fyra dagar - men vore inte så, borde nog jag byta jobb. Autorotationen i meddelandeskrivandet håller världsklass. Det går snabbt som as och det är barnsligt enkelt att slå på och av T9. Minus för att Å, Ä och Ö inte har egna tangenter och för att vissa av de vanligaste skiljetecknen är lite bökiga att snabbt slänga in. Stort plus å andra sidan för att man för enhandsläget kan ställa in om man kör höger- eller vänsterfattning, så att telefonen lättare kan gissa vad du ville om du exempelvis råkar trycka mitt emellan två alternativ.

Musik och film: 8
Vi börjar med minusen: Gränssnittet i mediespelaren är inte i närheten av Apple eller SonyEricssons Walkmanspelare. Det är funktionellt, men inte mycket mer än så. Svårbegripliga ikoner som man måste gissa eller läsa sig till vad de betyder. Ljudet i de inbyggda högtalarna är rätt klent, men de medföljande hörlurarna är rätt bra. Jag kör förvisso trådlöst och använder omväxlande SonyEricssons DS200 och Samsungs eget SBH650 till musiklyssning och filmtittning och framförallt med Samsungs eget går det att få rätt bra kräm. Filmvisning är dock det den här telefonen multimedieledes är riktigt, riktigt bra på. Jag har en favorit-TV-serie lagrad i vanliga hederliga .avi-filer med Xvid-codec på min hårddisk. Drag-and-drop över till minneskortet; minnet in i telefonen; pang; titta. Och bild- och ljudkvaliteten är amazing. En gång på åtta timslånga avsnitt märkte jag nånting som nästan kan ses som att den laggade lite. Annars briljant. Den bärbara någratusenkronorsmediaspelare från Creative som jag äger har hamnat lite på undantag, kan man säga. Jét ger faktiskt bättre bild!

Kamera: 7
5 Mpix, dubbla fotolampor, autofokus. Mer än acceptabelt givet prisklassen. Riktig blixt hade inte skadat, men då hade väl å andra sidan inte telefonen varit centimetertunn som den nu är. Inte mycket att klaga på kvalitetsmässigt; den ger de bilder man förväntar sig enligt specen.

Bärbart kontor: 6
Enkel att installera mailen på, läser utan krusiduller PDF och Powerpoint även om jag saknar den typen av Officekopia som till exempel 5800 har. Dock är tangentbordet så skönt att jag skulle säga att ett mail eller en "stor anteckning" upp till 1000 tecken skriver man nog utan problem.

Övrigt: 7
De tre startskärmarna, där man själv kan välja bakgrundsbild för respektive sådan, bidrar till högt betyg. Likaså den sidopanel som är fullmatad med prylar att slänga ut. Däremot har telefonen inte just särskilt mycket... övrigt. Det man ser är det man får, mer eller mindre. Samsung har självklart, som alla andra tillverkare idag, en egen liten "butik" där man kan shoppa spel och program men den verkar inte ha något strålande utbud än. En HSDPA-telefon med bara 0,52 W/kg i SAR-värde får också ett högt "övrigt"-betyg.

"Out of the box"-upplevelse: 8
Fabriksladdad till cirka 50%, förinställd med Internet- och MMS-inställningar, bra hörlurar i lådan och snabb att starta upp. Inte så mycket inställningar som avkrävs användaren utan det är mycket packa upp och kör. Bra/dåligt är det stora inbyggda minnet på 2GB men inget medföljande minneskort. Bra, för att normalanvändaren kanske inte behöver ett extra minneskort - dåligt, för att det krävs en sladd för att kunna föra över låtar och annat och det är utan extrakort inget som kan göras hos vem som helst, bara sådär. Å tredje sidan kostar MicroSD-minnen väldigt lite idag.

Total poäng: 66/90

Vinnare: Samsung S8000 Jét.

Återigen: detta är helt ovetenskapligt och inte representativt för vare sig Nokia, Apple, Samsung, The Phone House eller någon annan i branschen. Det är enbart mina personliga uppfattningar och upplevelser som ligger till grund för bedömningarna. Men å sjunde sidan; tro mig, jag vet vad jag pratar om...

Etiketter: , , ,

2 kommentarer:

Blogger Unknown sa...

hej tim, måste säga att ja gillar dina recensioner av ett par chysta telefoner. men jag skulle vilja se veta priser oxo bara så man kan jämföra prisklasserna oxo, och du borde ta in det i poängräkningen.

en annan grej jag skulle vilja se i testen är "fickvänlighet" (jag har inte arbetat på namnet så mkt än :P). men d skulle vara chyst om du tog up hur den ligger i fickan (om den känns för bökig, för tjock, för tung etc.) och hur bra hörlursingången är placerade för "fickvänlighet" (som iphone t.ex. den har hörlursingången på ovansidan vilket gör att telefonen alltid ligger fel i handen när man tar ut den ur fiickan )

/Hazni M.

Ge mej ett pm

2009-10-05 01:27  
Blogger Tim sa...

Apple iPhone är svår att sätta pris på då den i stort sett bara säljs med abonnemang. Den motsvarar 6000-9000 kr, beroende på vilket abonnemang osv...

Nokia 5800 går att få från ca 3400 kr och Samsung Jet från ca 4700 kr... (säkert billigare också, men nu pratar jag hos åtminstone någorlunda seriösa återförsäljare...)

Kom förbi The Phone House i Fältöversten (Karlaplan) så fixar jag ett bra pris åt dig ;)

2009-10-05 15:31  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida