2008-06-23

Hur ska man rösta?

Jag vägrar att rösta på något av allianspartierna i nästa val. I fallen folkpartiet och kristdemokraterna därför att jag hatar dem. I fallen moderaterna och centerpartiet därför att de inte förtjänar det.

Jag kommer heller inte att rösta på något av de tre vänsterpartierna. Miljöpartiet ligger väldigt bra till för att förtjäna ett kryss, men sorry - jag lägger inte en stödröst på vare sig
a) Mona Sahlin
b) Lars Ohly, oavsett hur mycket djurgårdare han är
c) en regering som vill ta ännu mer av mina pengar än vad den nuvarande gör

Alliansens stora problem är att det man har använt sina snart två år vid makten till är följande:
1. Man har retat upp dem som inte röstade blått genom ändringarna i a-kassan, sjukförsäkringen och så vidare. Inget problem i sig, det var faktiskt det man gick till val på, men dåligt ur PR-synpunkt.
2. Man har marknadsfört sina "bra" åtgärder så erbarmligt dåligt att de osäkra gungväljarna (hemsnickrad översättning av swing voters) av vänstern och media fått inbankat att de bara noterar de "dåliga" grejerna.
3. Man har retat upp sina egna /kärn-/väljare, först med halvmesyrreformen av fastighetsskatten, sedan genom att inte avskaffa värnskatten, sedan med icke-sänkningen av bensinskatten och nu framförallt med FRA-lagen. Flera av mina vänner, övertygade liberaler och vissa, åtminstone en gång i tiden, ganska långt upp i hierarkin i olika partier, har rakt ut sagt att de överväger att sluta rösta. Definitivt inte rösta på Alliansen, kanske inte alls.

Jag förstår dem.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida