2008-07-26

Na na na na na na...

Fick så tummen ur igår, gick med Alex upp på Sturegatan och svängde in på Park som airade Batmanfilmen på en bekväm tid. Softa platser med extra benutrymme är alltid uppskattat men igår var det mest filmen. Jävlarimamma vilken grym rulle! Nog för att jag hade förväntat mig en bra film, men det här var nästan lite att ta i...

Fantastiska rollprestationer (av de allra flesta, framförallt Ledger - jag ska erkänna att jag mest trodde hyllningarna berodde på att det var hans sista film och så, men han är riktigt bra som trippskurk), aldrig en död sekund, spänningen hela tiden närvarande, totalt oförutsägbar film, fristående men ändå anknytande till Batman Begins, uppenbara skämt, totalt subliminala skämt*, mycket svart humor, någorlunda realistiska actionscener, thriller-komedi-action-drama oerhört snyggt samförpackat till en enda produkt, foto, klippning... jag skulle säkert kunna fortsätta hur länge som helst. Igår kväll betygsatte jag den till 9,5/10. Jag har säkert en mer nyanserad bild idag, men den får ligga kvar på det. Den sista extra halvpoängaren mest för att det var länge sen jag hade en så underbar filmupplevelse, bara av att gå på bio och hålla ögonen öppna.

---- Spoilervarning ----

* En av mina absoluta favoritgrejer i filmen är en scen där Jokern står i en öppning på en lastbil och siktar mot en fångtransport (det här är på olika sidor av vad i Gotham City som nu ska motsvara någon av New Yorks storbroar - jag kan inte avgöra vilken det är). På lastbilen ser man ett pariserhjul och anar att det är reklam för ett nöjesfält eller en leksaksaffär eller nåt sånt. Dessutom står det med mjuka bokstäver LAUGHTER IS THE BEST MEDICINE. "Någon" (...) har då klottrat dit ett blodrött S och därmed omvandlat meningen till SLAUGHTER IS ... - precis så psykotiskt, subliminalt och galghumoristiskt som jag vill ha det!

Etiketter: , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida