2008-07-06

Hördu Riksdagen! Vi har en del att prata om...

FRA-lagen är ett faktum. Det har både Den Store Vise Ledaren och Den Vice Store Ledaren fastslagit. Den ska inte rivas upp, inte omförhandlas - svensk signalspaning ska företas i enlighet med folkvaldaviljan istället för folkviljan, helt enkelt.

Vad som drunknat i de senaste veckornas debatt (sorry, men min individualistiska, teknikkompetenta och demokratiska generation kommer inte att vika sig), bland alla höga vrål, förolämpningar och berättigade protester - är de skäl förutom den "rena" övervakningen som gör "FRA-lagen" helt sinnessjuk. (Egentligen vill jag skriva "den smutsiga övervakningen" men det blir liksom språkligt fel.)

Ingen torde ha missat att FRA i och med lagen får rätt att övervaka mer eller mindre all kommunikation som pågår här. Alla ja-röstande riksdagsfjantar försöker förvisso hävda att det bara är digital trafik "över Sveriges gränser" som ska utsättas för statens förstoringsglas. En av dessa är Roger Tiefensee (c) som svarar på massmail med massmail och dessutom har mage att slå ifrån sig med det urgamla knepet att försöka visa hur dum ens motståndare är istället för att sakligt bemöta kritiken mot sina handlingar.

För det första så använder sig ett stort antal digitalt aktiva svenskar av tjänster med bas och/eller verksamhet utanför Sverige, exempelvis i USA. Hotmail, Gmail, Google.com, Facebook, MSN... och så vidare i all oändlighet.

För det andra citerar jag Johanna:
Inrikes trafik förmedlas utan att den som kommunicerar kan påverka hur detta sker. Operatörerna väljer vanligtvis den billigaste transportsträckan vilket kan medföra att inrikestrafik kommer att gå över landets gräns. Om man dessutom som jag, använder sig av webmail hos en utländsk operatör (tex. gmail, hotmail, etc.) kommer mina mail, inklusive detta, alltid gå över "landets gräns". Därför kan det inte uteslutas att inrikestrafik rent tekniskt skulle kunna bli åtkomlig för FRA. Det innebär att trafiken kommer inhämtas, eftersom att alla typer av övervakningssystem som granskar trafik som rör sig via utländska servrar kommer vara tillgänglig för FRA. Oavsett hur många regler som säger att FRA måste förstöra denna typ av kommunikation, kommer den fortfarande vara FRA tillgänglig, och för att kunna förstöra den, måste de också inhämta informationen.

Alltså: Även om du sitter på en uppkoppling, förvaltad av ett helsvenskt bolag, i din bostad mitt i landet och skickar ett mail till exempelvis fredrick.federley@riksdagen.se så finns det en hyggligt solklar risk att dina bokstäver kan komma att ta en stickare utomlands och sedan återvända. Och då får, med gällande lagtext, FRA läsa det från och med årsskiftet.

För det tredje bryter lagen mot grundlagen. Och Europakonventionen angående de mänskliga rättigheterna. (Och därigenom en gång till mot grundlagen.) Detta har jag tagit upp förut. I en mer välutvecklad legalistisk demokrati än Sverige hade en författningsdomstol skrattat sig dubbelvikta, vänligt men bestämt klappat Riksdagen på huvudet / ombett Riksdagen att formellt dra åt helvete! och sedan återgå till kaffepausen. Det finns paragrafer i vår författning som förbjuder dylik verksamhet - men ingenstans någon som bjuder densamma!

För det fjärde kan inte det grundlagsfästa källskyddet - meddelarfrihet till media - garanteras, när staten har lagfäst rätt att sniffa telekomkanalerna. Om du satt på ruskigt känslig information med sannolikt stort nyhetsvärde/allmänintresse - men kunde riskera en riktigt, riktigt allvarlig törn om det kom ut att det var du som läckt det... handen på hjärtat, hade du vågat knoppa iväg ett brev eller sms, eller ringa, någon av de stora tidningarna/TV-kanalerna om du visste att du kunde bli avlyssnad?

För det femte kan konsekvenserna bli så mycket mer allomfattande än vad jag tror att någon av de tekniskt retarderade pajasarna som totat ihop idiotin någonsin tänkt på. Brukar du betala dina inköp med någon form av kort? Visa, Mastercard, Amex och så vidare? Jag förstår väl det, sjukt mycket bekvämare än att ha hundraåttio små silverporträtt av Knugen skramlandes i fickan.

Men. När du drar ditt kort i läsaren, ringer den lilla terminalen ett (i teknisk bemärkelse) vanligt telefonsamtal. Detta samtal måste naturligtvis - precis som alla samtal du själv ringer - kopplas om någonstans. Lek med tanken att den handlare du är hos har ett mobilt abonnemang till sin kortterminal (som fler och fler butiker fixar för att slippa fasta abonnemangskostnader). Mobila samtal går via satellit. Hur många svenska inrikes telekomsatelliter känner du till? Tänk istället att de har ett fast telefoniabonnemang till den lilla betal-lådan (som de flesta dock fortfarande har). Är du lugn då? Det skulle inte jag vara. Statistiskt sett är de flesta svenska kortterminaler anslutna till telenätet via ett fast abonnemang från Telia. Telia, ena halvan av TeliaSonera, skryter på den gemensamma hemsidan om att TeliaSonera International Carrier förfogar över ett helägt fiberoptiskt nät i Europa och USA, Vikingnätet. Tjänsterna erbjuds över hela världen från ett 20-tal anslutningspunkter. Så: Hur hundra är du på att ditt "betalningssamtal" strikt hålls inom landets gränser? Långsökt, javisst, men rent teoretiskt innebär det här att staten har rätt att ta reda på vad du handlar, vad och när. De får faktiskt laglig rätt att hämta hem och dechiffrera ettorna och nollorna från din betalning!

För det sjätte kan man dra punkt fem ytterligare ett steg. Om du betalar låt säga ditt SL-kort (vilka serienumreras) med ditt Visakort och någon lustigkurre får för sig att kolla upp när och var just det kortet är draget vid spärrarna, kan de rätt enkelt kartlägga ditt liv på ett par dagar. Hypotetiskt och långsökt, på gränsen till paranoia - visst, för all del. Men det är det att tro att den här Gestapolagen ska förhindra allvarliga terrorbrott mot Sverige också.*

För det sjunde så är det inte så svårt att räkna addition med FRA-lagen, Teletrafikdatalagringsdirektivet, DNA-register, den massiva kameraövervakningen (framförallt i storstädernas lokaltrafik) som råder... var i helvete är vi på väg? Allvarligt!?

För det åttonde så, och detta har förvisso framförts tydligt tidigare men bör ändå nämnas, är det inte potentiella terrorister som kommer att fastna i FRA-trålen. Det är bara vi vanliga jeppar, utan ingående kunskap i signalspaning, kryptering och sånt, som kommer att ryka. Mina skämtmail till Krohnman om att vi borde leka Hitman med ett antal riksdagsledamöter, klottra Muhammedbilder på väggarna i Teheran eller röka gräs utanför Hare Krishnas restaurang på Kungsholmen, vad händer när FRA lägger vantarna på dem? Jag finns på Eniro - det borde liksom inte vara något problem för polisen att hitta hit... skämt eller inte.

När jag gick i högstadiet spärrade min skola åtkomsten till Lunarstorm. Det var ganska enkelt att komma runt. På gymnasiet blockade skolans IT-tekniker alla webbsidor innehållandes vissa nyckelord, vilket allvarligt försvårade skolarbeten om exempelvis sexuella normavvikelser eller nazister - men det gick att komma runt. På högskolans intranät var vissa platser otillgängliga för vissa användare. Det gick att komma runt. Min nuvarande arbetsgivare har spärrat surfning på Facebook och YouTube för att inte slösa bort arbetstid och bandbredd. I sak en god idé - men det är väldigt enkelt att komma runt.

Och, detta ska tilläggas - jag är inte direkt någon IT-expert. Något mer begåvad än Medelsvensson, javisst - det tror jag. Men inte mycket mer än så. Förmodligen väldigt lite mer än så. Att terrorceller och -nätverk skulle hålla sig med webbsoldater värdiga Lisbeth Salander känns inte direkt orimligt. Och hur lång näsa lär inte de peka åt svenska staten som slösar tid, arbetstimmar och skattemiljarder åt att väva grovmaskiga nät som de själva kan åla sig in och ut igenom men där miljontals mail civila och oskyldiga svenskar emellan kommer att sugas in?

För det nionde så kan väl ni integritetshatare SNÄLLA sluta argumentera med att "FRA gör det här redan, det måste regleras i lag". Ja, absolut. Statens rätt att sniffa nät ska regl-eras - inte garant-eras!

* Med uppenbar risk för att ses som ännu mer paranoid (jag är van, det var det vanligaste skällsordet om mig då jag för tre-fyra år sedan påstod att den dåvarande regeringens alla korkade påfund och övervakningsfäbless tog oss närmare och närmare 1984-staten och att det inte skulle "ta tio år innan vi har en lag som ger staten rätt att övervaka medborgarna"... - jag hoppas att jag har fel den här gången):

Jag blir - helt allvarligt - inte förvånad om Säpo/MUST/FRA inom en snar framtid (förutsatt att inte folket vinner, eller att debatten lägger sig) meddelar att de tack vare "avancerad signalspaning" och "riktad spaning" eller liknande, avstyrt en planerad "allvarlig terrorattack" mot Sverige som "kunnat få förödande konsekvenser". Märkligt nog kommer mycket i den historien verka underligt och väldigt lite kommer kunna/vilja bevisas eller beläggas. Men vi kommer att få veta hur viktig FRA-lagen var för nationens framtid. Så. Nu finns det på pränt. Via en amerikansk server. Så kort efter att detta hänt kommer säkert Nationella Insatsstyrkan och SSG och knackar på, undrandes hur jag kunde veta detta så tidigt. FRA hade visst meddelat dem att jag skrivit om detta redan 6 juli 2008. Är jag inblandad? Eller har jag hackat mig till statshemligheter?

Slutligen: Köp en CryptoPhone om du vill ha din trafik ifred. Jag har inte riktigt lyckats lista ut om de säljer till privatpersoner - men gör de det, vill jag ha en. Nu.

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida