2009-01-20

...och jag hade rätt igen

I mitten av oktober 2000, alltså för lite drygt åtta år sedan, hade vi i min klass på högstadiet en särskild uppgift i samhällskunskapen: håll ett föredrag om ett aktuellt ämne och starta en relaterad diskussion efteråt.

Jag valde givetvis, fascinerad av det stora landet som jag var redan då, att summera Clintons presidentperiod och prata lite om Bush, Gore och det stundande valet av Clintons efterträdare. Den följande diskussionen skulle startas med en halvprovokativ fråga. Jag valde (även om jag tror att jag ordagrant formulerade den annorlunda, det minns jag inte hundra) när får USA en president som inte är en vit man? som startfråga.

Klasskompisarna (många ännu mer vänster än till och med jag själv vid den tiden) var i stort sett överens om att "det kommer ta låååång tid" eftersom "USA är rasistiskt" och så vidare. Att man inte riktigt trodde det, köper jag än idag. "Ingen" kände till Obama, Palin - eller kände Hillary som något annat än Bills fru - till och med Ralph Nader kändes nästan som ett mer trovärdigt alternativ på 1600 Penn. Av.

Jag höll dock inte med majoriteten (déjà vu?) - redan femton år gammal förstod jag (eller åtminstone tyckte jag mig förstå, det är väl egentligen inte så mycket man egentligen hajar vid den åldern även om man tror att man vet allt?) de mekanismer som spelade i USA; hur landets historia avspeglades i det som händer idag (eller hände för åtta år sedan). Jag försökte föra fram min synpunkt att vit-medelålders-man ändå inte är norm till den extrem i USA som det är i Sverige. Jag föreslog förvisso inte 2008 som årets år, men att det 2012* skulle kunna utropas en kvinna eller någon av asiatiskt, latinskt, afrikanskt eller karibiskt ursprung till valvinnare kändes inte orimligt.

Idag är det 20 januari 2009, Inauguration Day för Barack Obama - svart, kanske du missat det - Förenta Staternas 44:e president. Jag tycker mig se mönstret gå igen: jag var "ensam" om min åsikt då - men historien gav mig rätt.

(Och nej, för en gångs skull är jag inte sarkastisk.)

* Ingen trodde att Bush skulle sitta åtta år, men däremot att näste kille skulle göra det...

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida